Sunday, January 31, 2021

Sebulan sudah..aduhh

 Haih cepat sungguh masa berlalu...last post cakap pasai balik Kedah...baru masuk bulan 1 seminggu dah duty call suruh balik KL..kononnya ada kemungkinan kena ke tempat client..NOH!! balik2 PKP lagi sekali, tempat client pun tutup haihh...tapi cerita pasai kerja satgi2 sambung len..ni nak cerita apa jadi throughout sebulan ni...dang sebulan dah 2021..harapan nak situasi makin ok..duk nampak cam makin teruk ja..daily cases makin duk naik ada la...PKP sekarang cam dah tak da effect..tapi entah la..nak cakap lebih2 semua orang hadap benda lain2 kan..for me I'm still lucky since I still receive monthly pay..still mampu beli barang dapuq, bayaq hutang every month...plus staying in this area although cam tak banyak benda tapi ada easy access to online stores rather than some of my friends yang terpaksa keluaq rumah semata2 nak beli barang dapuq and etc..but yeah tu pilihan masing2 la kan..so yeah~ back to our topic..macam tahun2 yang lepas January is the busiest month sebab suma laki dalam family ni dilahirkan bulan ni...not only that, my parent punya anniversary pun bulan ni jugak so 4 events kau~!>..< 

So first event of the month..birthday Along.. 5th January 2021.. waktu ni Alhamdulillah ina masih di Kedah ahahha...plan macam nak gila nak buat apa eh untuk birthday Along..masalah lagi sebab kami di Kedah depa kat Penang, nak order online tak brapa reti masing2...acah nak try surprise event tu tengok mostly untuk delivery kat KL huhu..yang kat Penang dah problem last minute order plak..lama gak la planning last2 baru la Alang nak gtau kawan dia ada juai brownies buat surprise2 event ni pun boleh..-_- bukan nak gtau awai2..and "surprisingly" the surprise menjadi ahhahaha so tengok ja la gambaq..and vid maybe heheh

Honestly nak letak vid surprise tu..tapi takpa la kita simpan utk blackmail nanti2 ja la
the surprise
muka tak semegah abang kami yang dah makin tua
thank you kawan alang..owner mai hantaq sendiri gitew
gambaq dalam IG @mawarputihkitchen
kami yang kat Kedah..@watiermankitchen ja la eh

2nd event is anniversary mama and abah 15th January 2021..so this time ina dah ada kat KL..so memang tak plan apa2 pun..cuma pagi tu kami suma as usual video call satu family hahaha..then ttiba kak ifah kata..dia dah order something actually untuk mama and abah ahhaha..this time hasil karya kawan kak ifah pulak..and again kawan kak Ifah sendiri yang pi hantaq hahaha..bagus la ampa suma ni banyak kawan..haih ina ngan Along yang slalu mati kutu tak tau nak cari mana hahahha..so again enjoy the pic
Event ni pun ada vid..pun kita simpan untuk blackmail di masa hadapan lah eh
sempoi la mak pak kami ni ahhaha
 kalau tengok betul2 kami buat peace dalam fon tu hahha
sedap ja nampak kek tu huhu
acah sgt shot ni
hehe sesupriss
eh2..nama sapa tu hmm
Happy Anniversary~
thank you kawan kak Ifah..tak sure plak nama apa nak promo

The next event ni kinda combine event la sebab sebelah2 27th & 28th January 2021... birthday Alang and Abah respectively.. k event depa ni agak kabut sebab Mama ja yang boleh tau kalau nak buat surprise..tapi Mama plak tak reti nak order2 ni..and then kami plak cam dah tak brapa nak buat surprise events cam awal2 tu sebab ya la dah dua surprise events kan..haih cukup la kot..tapi cam kesian plak ahhaha..Ina pun ngan busy kerja tak dan nak proper plan out nak buat apa suma tu...malam sebelum tu ja sempat call Along tanya..tengok secret recipe tak da plak untuk delivery ke rumah..official website tak semua ada delivery service..PULAK DAH! haihh..then Along tengok food panda kot..ada option untuk baskin robbins..tapi malam tu cam tak finalise apa2 pun haha..tengah malam kami group call Alang..then sampai Ina pengsan on my own la depa punya menyembang...esok tu tengah kerja Along tanya jadi ka dak dia nak place order..hopefully sampai la ke rumah..sebab yeah another problem..alamat rumah tak leh detect through grab or foodpanda..yang lawaknya sebab awai2 tu Ina dah kata kat Mama..tak jadi kot ma nak beli kek kat Alang sebab tak leh detect alamat hahah..betul2 lepas letak telefon..selang beberapa minit..kak Ifah hntaq mesej kata delivery dah sampai.. tapi since Abah ada dekat office lagi waktu tu tak tau la depa sambung celebrate lepas Abah balik kerja ka dak..hahah kami yang duduk jauh ni yang lagi excited sebab asyik2 kami asyik buat group call ja hahaha... so again enjoy the pic
Malangnya event ni takda vid tapi takpa..banyak benda len boleh digunakan untuk blackmail mereka2 ini muahahah~
sampe sudahh~
kek ver mama 
sempena 28 tahun 8 benua kita bagi
happy birthday
the lucky star in the family
bukti kami mengganggu dari jauh sentiasa ahahha
I scream cake!!
before Ina balik KL..Abah beli rib for us to BBQ!!..
Alang in action
pwetty fire
susun2
Daging Queue
some veges as side
marvelous..siap dapat bawak balik jadi bekal la
Don't judge..I'm just eating it the right way
slamat~
khusyuk jangan kacau
orang suma kena ada laman luaih2..kami cukup sekadar garage parking comel ni haha
bila time makan..automatic rambut diikat supaya tak mengganggu process ya
makan2
^_^
Thank you <3
so back to my life here in KL huhu..so balik2 ja dari Kedah..dengan bekalan2 yang agak memenuhkan kereta..4 trip gak la naik turun angkut barang
periuk nasi
kain balut papan seterika
vacuum "DYSON"
bekalan2 lain smpai 2 trolley penuh la..
hadiah dari Mama..bukan yg dpan ni..acuan dia samaq2 blakang tu hahah
tak cukup garing at first try tapi rasa cukup la masin manis tu hehe

Hasil dia..Alhamdulillah ada jugak la bentuk..Mama simpan kat dia bentuk senang..dibaginya noobies ni bentuk bunga truih adoyai
but it is worth it..hehe..insyallah kalau ada masa lapang in the near future akan buat lagi..
But for today Ina dah ada plan lain petang ni..so dah 4.30pm boleh la baring2 sat before ngadap kerja esok T_T..
Basically that's what happened throughout this month..cepat sungguh masa berlalu..and yeah of course la ada ja benda yang Ina tak share kat sini..too many things happen for me to keep track each and every detail..but at least benda yang I've listed above are those that I wish to remember for a looongg time..so yeah..until I have more "leisure" time to update you my small journey..see ya~!


Wednesday, December 30, 2020

closing soon

 Another year is coming to an end... and of course this year a lotttt happened... and I can see that many people are wishing for this year to end soon cause they had enough!! hahaha.. to be honest, I didn't really affect much from all this Covid thingy, yeah~ some of my plans did failed to be carried out but..well I would say, shits always happen... apparently Covid had to be the biggest shit that happen to the world, and deep inside I do hope that 2021 can welcome us with more good news and legit solution to the problems.. but anyway, the reason I'm making this post tonight is because I think this is the best time to share what happened for the past few weeks...hahaha because typical ME! I've been putting this story on hold for quite sometimes now ahahhaa... so let's get straight to the story... exactly on 16th Dec 2020, I decided to go back to my heaven on earth despite being in the middle of an engagement..yeap~! And I did, hahaha..so by now I'm finally home for exactly 2 weeks already... so what happen was, I was in an engagement, and luckily I've settled my parts quite early and clear off my review point well...so after dwelling all day pondering over and over again whether I should wait till the weekend or just go home the next day since I know, at most my work will be related to admin tasks, which usually I don't need a lot of time to settle...I made up my mind and packed my bags, laptops, etc. that very night... so as early as 4++a.m. I woke up and prepare some travelling bento for myself and get ready for a long ride...well I was planning to reach home at least before lunch, the earliest would be at 10++a.m... exactly after Subuh I start my first long journey alone... but along the way ada la jam la accident la apa la..and not just that, tetiba laa ada senior tah mana tah nak chat la, ada group nak discuss about coupon for managers la... I've stopped around 3-4 times just untuk balas chat kot... tapi tu la tak mentioned la kata travel kan haha..but then since ada delay so I actually reached home at 1130a.m...sampai2 ja terus masuk buka laptop hahaha...but funny enough after that, nobody come find me or anything..so kau rasa~ throughout the day memang cam lepak katak gak ah hahaha... so supposedly in my retain I'll be in Amfund the very next day...and this is another reason why I went home on that day, Amfund usually tak ke client's office so I am well assured that it will be fine for me to WFH in Kedah instead muahahaha..HOWEVER!! tetiba my retain changed to another engagement..it is related to filming industry..ok sounds fun...and awal pagi the next day tu ada slight briefing... pedihnya, in the engagement ada me, senior and manager only.. the manager plak on leave...so memang the both of us ja..ada lagi sorang A1 yang joined next Monday tu... nak jadi cerita, senior ni nak complete the audit work for client's expenses, so what I need to do is confirm that their expenses are legit, with all the supporting documents and ensure that the amount is within the range mentioned in the filming guideline.. sounds easy right..to be honest nothing much, except the fact that you will be vouching to all transactions on your own...so maybe dia macam "oh it maybe too hard for you so I'll ask the girl that will be joining us next week to help you out during the weekend, do you mind OT during the weekend? cause I want to get it done at least by Monday morning"... so I'm like ok then I'll try to understand the client's documents and get things done as soon as possible then...and guess what I actually reduced the tasks more than I thought, cause the next day my senior said, "Oh since there's nothing much to do maybe you can settle it on your own? So, I can tell the girl no need OT already la, I think you can complete it on time"... that Saturday, I went to Penang with my parents so memang tak la nak buka laptop, actually bawak ja, sebab takut gak tetiba dia cari or apa kan...and she actually did email me and send a few chats...but memang tak buka laa, the next day awal2 pagi lagi dah reply dia, then realised dia siap ada raised a few review notes..so cepat2 la hadam benda2 tu suma..the next day is where the real drama start...panjang tak mukadimah ahahha..tak sampai lunch around 10-11 camtu...dia call tanya apa Ina tengah buat...so I said, amending what you raised and checking the documents provided by client..to which she responded with, I think you should stop with whatever you are doing caused there is a problem with the project and client is putting it on hold first...the next thing she said was, are you a high risk Covid carrier,...right then I understood where she's heading to...so I answered, I'm not high risk but I'm not in KL...and she's genuinely shocked, then asked me where I am and told me to think it through whether I can travel back on that day or not, cause she want to send me to client's office the very next day for 3 days... I'm like, wait what~!!...but luckily, she said that she has another engagement that I may be able to help out without going to client's place...and so that afternoon I was transferred to another engagement... weekend pun approaching, suddenly Alang ajak ke Penang sekali ngan dia...so lagi sekali I'm in Penang last weekend...but rather than stay sampai Monday macam Alang, Ina balik ngan Mama and Abah on Sunday's night...cause obviously I was thinking about my work on Monday...to be exact my nightmare, on Monday, my engagement was none other than Amfund... so pagi tu dari awal dah cuak suma cukup...but entah la memang rezeki nak bagi lepak kat rumah...my manager didn't invite me to the canvas...after asking her about it pun dia tak invite..petang camtu dia reply, will be calling all of you tomorrow and allocate the tasks...so memang seharian Monday tu tak bekerja ya saya...then the next day pun manager bagi admin tasks ja for the day...bendanya, the tasks literally complete prior to lunch break..after lunch mati kutu weyh tak tau kena buat apa hahahah..yang lagi lawaknya, today...dah siap awal sebab takut la  ada another meeting for task allocation..but guess what, I received a message from manager instead...stating that I'll be released from the engagement sebab client didn't provide and tasks for us to do ahahha..so seharian ni memang saya mengaku saya main game dan hadap handphone ja muahahah..tengah hari ni plak Alang keluaq, balik beli McD... haih memang macam hari curi tulang sedunia gituw..tak tau la esok retain akan ada update baru ka apa..tapi yang pasti my next engagement sepatutnya start on 6th Jan..sejujurnya berharap I can be excused from any engagement until the 5th la hahaha...boleh la spend time ngan family cam lama skit~! hek hok.. so as always layan la pic2 yeah

Bekal la sepatutnya~
gerak lu ^^
udah nyampe
aloha~
WFH mood on
EH! kat penang sudahh
activity adik beradik sangat -_-
dikala kami di penang, pak kami di posisi asal
activity kami geng gurls~ Sweet Home Binge time
Thnks Along n Kak Ifah for the dinner
my hmm..sat lupa dah nama dia
ayaq godzilla
Along Alang Share Plate
Kak Ifah mengembekk~~
Ayaq sparkling benda tah
Korean chicken tak korean sangat
Abang kami hujung tu memang pemalu tak kena tempat  
So kita bergambaq tanpa dia la senang hahahaha

Saturday, December 12, 2020

should I spill some tea??

hahah.. picking up from the last post.. I did order pizza on the next day... to be exact around 1am 29 November 2020 hahahah to be delivered at 11am... ya allah nak makan pizza ja pun pikiaq dah la lama..melibatkan ramai pihak pulak tu ahaahah...even betul2 before order tu pun kacau Alang tanya pizza apa nak order ahahaha..last2 back to basic pepperoni pizza jugak...review boleh bagi...I think i'm the first person to receive the order hahaha..sebab dia sampai more than 15mins awai...and still panas..but honestly, onion ring and chicken apa benda tu cam tak worth it sangat..sebab onion ring tu hmm tak rasa onion pun..and the chicken cam better beli chicken popcorn goreng sendiri lagi besaq...hahaha..tapi memang seharian la makan full set hahahah...

Order made at 1am hehe
order sampai..dalam lift dah tangkap gambaq
tralalala~
eventhough the review wasn't that great..but yeah my tummy was sufficiently filled

and yes my cuti macam tak cuti despite buat notice that i'm on leave..ada ja orang nak message or email me for something..but kerja is kerja kalau ditangguh pun at the end of the day still kena buat juga..so I try my best untuk siapkan before the end of my holiday but then right on the last day of my leave dapat email invitation meeting for my next engagement T_T... so petang Rabu tu pun buka la laptop..and I found out that I was picked to be the staff in charged to collect CD from client and review their Oct annual report T_T...which means I have to go to client office the next day..but luckily collect CD tu client agreed at 3pm..but being Mama's daughter..I leave my house 1 hour earlier hahaha...nasib la kluaq awai sebab sebagai seorang yang rabun peta ni...haihh daripada estimated time 9-12 mins jadi 30 mins lebih jugak la baru sampai ahahaha..but at least sampai awai dari agreed time..my Mama told me biaq kita tunggu orang jangan biaq orang tunggu kita...so the next day tu acah la cam k dah tau jalan tak yah la rushing sangat...but guess what, nama pun rabun peta, kita follow waze ja la..dia boleh plak guna jalan lain hari Jumaat tu..dah tu mangkuk ni pun dah tau waze guna jalan lain still follow mem**** buta...hahahah..but I arrived 3 mins before agreed time..which is at 8.30am..yang lawaknya..call client inform that I've arrived..dia boleh plak kata it's only 8.30am.. what time is agreed meeting time??..I'm like..hmm yes 8.30 is the time I'm supposed to be reviewing your annual report...hahaha..oh and nasib malam sebelum tanya my manager about the task given..cause I thought I'll be reviewing only 1 annual report..well I'm too far off..it is 24 annual report altogether T_T...so yeah seharian la saya di office client hahaha

gigih buat notice T_T takda function rasanya
baju yang dipilih untuk ke office client
after berkurun tak ke office..baru boleh potong tag seluaq ni ahahah
first day to client's office outfit

2nd day cam suram sikit sebab dari pagi kena gerak kan hahahah

...so weekend pun kembali hehe..I thought nothing much will happen..maklum la mco sepatutnya lifted that weekend..but guess what..pagi2 Sabtu (5 December 2020)...dah dapat call dari my bro and my sis and ..... k kita stop crita tu takat situ ja la hahahaha...

The TEA~

then the weekend when by with no news of mco ended instead extended sampai 20 December -_-... so the following week..which this week..I'm fully occupied with completing my working paper.. memang literally sepanjang minggu tu makan tak terurus langsung and tidoq tak jaga gila...but weird enough I don't really feel sick or anything..just ya la penat...ada hari yang kerja sampai berapa pagi pun dalam kepala plan nak masuk kerja lambat la kononnya..sebab our rules ada la cam..you are excused to clock in lambat dari sepatutnya if you work more than others..it is not really a spoken/written rule just that make sense la..but tah badan dah ditrain kot..so cam by 550-615 tu dah bangun subuh..kalau sambung tidoq balik pun by 740 dah mandi..kul 8 dah boleh on laptop T_T.. so semalam I've submitted my last working paper..and today tak buka laptop langsung so entah la apa review yang dapat for that working paper...but apart from that yesterday jugak last day one of my senior..the one that guide me through my previous engagment..actually I've found out about her resignation a few weeks ago dah..saw the note in her retain..since that day I feel damn guilty..cam ada setan duk bisik "sebab hang la weyh dia kena berhenti kerja..hang la buat kerja cuai..tak responsible...menyusahkan orang len..dah junior tu tak tau tu tanya la bagi habis...buat kerja tu meticulous la skit..benda ni impact company besaq..bukan cam waktu belajaq dulu paling2 tolak markah final..benda ni bagi kesan kat suma orang sekeliling hang!!"... so yesterday after I received the news..I immediately OC dia...asking whether her resignation partly due to my poor performance..luckily it is not...she actually get a new job in Singapore..as supportive as she always be..she told me if there's any problem do not hesitate to Whatsapp her hahah..thank you, really appreciate everything you did for me and our team during the engagement...I'll make sure the appoval you give to the higher up to confirm my position in the company is worth it..I'll learn more and be better than you in handling my task as well as in mentoring my juniors in the near future..and of course..sorry for all the trouble I give to you and our team...wishing you have a bright future ahead!

when you were appreciated for your work..all the struggle throughout the week is worth it
best of luck to my senior Wan Ling..thank you ~


And lastly, the final highlight... Abah planned to buy himself a new computer chair..sebab yang lama dah hmmm almost lunyai...so, dia ada discuss ngan Along about that..sebagai pakar computer kat dalam family ni..beberapa hari jugak la dia sembang ngan Abah..and then one day, dia hantaq kat Ina and Alang..plan untuk belikan Abah kerusi sama brand ngan kerusi dia duk guna sekarang... but the plan is to suruh Abah transfer the amount of money yang Abah cadang nak beli awai2..the remaining will be covered by us... but first problem is to ask him to transfer the first amount tu ahahahah...banyak la benda dia kata..nak discuss ngan Mama dulu laa..tunggu la nanti pi Penang dia nak beli terus la apa la...last2 entah la macam mana Along buat but the money has been transferred..hahaha yang lawaknya haritu jugak dia kalut nak call Ina sebab konon nak korek rahsia plan kami...too bad Along and Kak Ifah pun seharian on the line ngan Ina hahahah...so memang sampai kesudah dia tak dapat any info or update...then Kak Ifah proceed untuk beli kerusi tu..and guess what tak sampai berapa hari dah sampai kerusi tu hahahah...kami letak under nama Alang..and sampai waktu Abah takda kat rumah...Mama yang lagi excited waktu dapat kotak tu ahahha..dia yang rancang nak sorok kotak la apa laa...finally, dia siap letak ribbon k kat kerusi tu which katanya Abah tak perasan pun until kali ke-4 dia masuk bilik baru dia perasan hehe...anyway, hadiah untuk Abah buat masa sekarang Ina still bertong2 ngan Along Alang n Kak Ifah..haihh bila la boleh Ina provide the surprise to both of you using my own money...ada ja duit tapi tak tau nak beli apa...bila tanya ada apa2 yang depa nak..depa jawab Ina beli barang basah balik masak kat rumah pun dah cukup ahahhaha...k la insyallah in the near future Ina balik masak...tapi jujur cakap kalau tak sedap tu telan ja la..bahan kat rumah Ina pun tak extravagant sangat sepanjang duduk sini, so nak explore recipe masak banyak2 pun tak boleh hahaha..so yeah..enjoy the chair...dengaq cerita another surprise will be ready in a few days...so wait for it again hehe..chau~
order track
Alang ditugaskan untuk menyambut dan memasang hahaha
walaa~
but can you do this~! (pewd tone)
ribbon cam apa ja hahaha
pls excuse his exhausted posture haha..baru balik kerja guys